Nyitólap > Magunkról > Cikkek > Munkahely vagy Barátság?

Munkahely vagy Barátság?

Az általánosan elterjedt filozófia így szól: Ne engedj magadhoz senkit sem túl közel a munkahelyen! Ezzel szemben azonban egyre több bizonyíték igazolja, hogy mennyire fontosak a munkahelyi kapcsolatok a kimagasló teljesítmény fenntartása területén. A hovatartozás érzése – hogy tudjuk: kötődünk és helyünk van a többiek között – az egyik elsődleges hajtóerő, melyből az emberek energiát merítenek a munkahelyen állítja Susan Fowler, a Ken Blanchard Companies senior tanácsadója

Susan FowlerFowler mindezt megtoldja azzal, hogy ne korlátozzuk be, mit értünk „kapcsolatok” alatt. „Van egy személyes kapcsolatunk a céggel is, ahogyan mi azt látjuk.

Ha akár a személyes kapcsolatok iránti igényünk, akár a szervezeti kötődés-igényünk kielégítetlen marad, a teljesítményünk és a munkahelyi elégedettségünk is szükségszerűen korlátozott lesz. Mindkét kapcsolat-típus fejlesztése kulcsfontosságú a csúcsteljesítmény érdekében.”

 

Mit tehet a vezető?

 A vezetők számára az első lépés abban áll: ismerjük fel, hogy mindnyájunkban van egy alapvető emberi szükséglet aziránt, hogy kötődjünk hogy jelentőségteljes emberi kapcsolatokat építsünk a munkahelyen. Fowler szerint ezt az igényt sok cég alig veszi figyelembe.

„A vezetőknek gyakran azt tanítják, hogy nem tartozik a feladataik közé, sőt: kifejezetten helytelen személyes ügyeket napirendre tűzni. A kutatások viszont egyértelműen bizonyítják: ha nem vagyunk tekintettel az egyének azon szükségletére, hogy érdemi kapcsolatokat építsenek a munkahelyen, az azt jelenti, hogy elhanyagolunk egy alapvető motivációs erőt, ami energiával és jó közérzettel táplálja az egyént – melynek eredménye: a jó szándékú munkavégzés. Azt pedig tudjuk, hogy a szándékok igen erősen meghatározzák a magatartásainkat.”

A második lépés abból áll, hogy vezetőként felmérjük azon készségünket, hogy jelentőségteljes kapcsolatokat építsünk munkatársainkkal.

„Sok vezető attól tart, mások hogyan reagálnak majd, ezért inkább behúzzák antennáikat, és felszínes kapcsolatokra törekszenek. Az egészséges, termelékeny, és értékes kapcsolatok építése egy készség. Ha ezzel a készséggel rendelkezünk, akkor jól tudunk kezelni olyan helyzeteket is, amelyek minden kapcsolatban előfordulnak: a konfliktusokat.”

„Bárki, akinek volt már sikeres kapcsolata, megerősíti, hogy a konfliktus ennek elválaszthatatlan része, legyen szó akár férj-feleség, szülő-gyermek, barátok közötti, vagy akár rokoni kapcsolatokról. Nem félhetünk attól, hogy ugyanezen helyzeteket a munkahelyünkön is felvállaljuk.”

Mit tehet az egyén?

Fowler azt tanácsolja: először is azonosítsuk be az aktuális munkahelyi kapcsolatainkat! A közvetlen befolyási körünkben lévő munkatársaink hozzásegítenek ahhoz, hogy elérjük munkahelyi céljainkat? Milyen természetűek ezek a kapcsolatok? Ha ezek felszínesek, negatívak, vagy nem is léteznek, akkor nagy valószínűséggel nem fogjuk elérni céljainkat – legalábbis nem úgy, hogy utána örömöt és energiát tudnánk meríteni a sikerből.

Majd pedig azt kell meghatározzuk, hogy az esetleges konfliktusainkat eltérő értékrend okozza-e – azaz, másképp látjuk a dolgokat , vagy pedig személyiségünkből fakad – azaz, eltér az ízlésünk pl. azzal kapcsolatosan, hogy hogyan reagálunk dolgokra. Ha eltér az értékrendünk, nézzük meg, hol vannak esetleg azonos értékeink. Néhány általános példa: az ügyfelek kiszolgálása iránti elkötelezettség, vagy ha mindkettőnknek fontos a minőségi munkavégzés.

Fowler szerint: „A barátságok is ilyenek. A barátok nem mindig értenek egyet mindenben. Gyakran előfordulnak nézeteltérések. Ezzel együtt, ilyenkor azokra az értékekre összpontosítanak, amelyek közösek bennük. Valószínűbb, hogy mély kapcsolatot építünk egy olyan emberrel, akinek hasonló az értékrendje, mint olyasvalakivel, akinek hasonló a személyisége.”

Amennyiben a konfliktus forrása a személyiségünkből, a megnyilvánulásaink eltérő mivoltából fakad, Fowler szerint érdemes mélyebben megvizsgálnunk, a különböző típusú emberek hogyan szoktak reagálni különböző helyzetekben. Erre kifejezetten alkalmas lehet egy olyan viselkedés-alapú modell, mint a DISZK, amely segíthet megértenünk az intro- és extravertált, vagy éppenséggel a kontrolláló és elfogadó típusú emberek magatartása közötti különbözőségeket.

Ne feledjük: az embereknek a céggel is van kapcsolata!

Végül, ne feledjük: azon túl, hogy munkatársaink kapcsolatokat ápolnak egymással, a céggel magával is fennáll egy folyamatos kapcsolatuk. Amikor az embereknek gondja van a céggel, ez gyakran azzal függ össze, hogy úgy érzik: hiányzik a kölcsönös méltányosság.

Fowler szerint a „kölcsönös méltányosság” olyan kifejezés, amelyet tudományos körökben pontosan ismernek: annak fokmérője, amennyire az emberek úgy érzékelik, igazságosan, tisztelettel és oly mértékű udvariassággal és megbecsüléssel bánik velük a cég, amennyire azt ők megérdemlik. Ennek sokféle formája lehet. Ha például visszatartanak információt, azt úgy értékelhetik, hogy nem tisztelik őket. Amikor a munkatársak úgy érzik, hogy a szervezet nem értékeli őket, az feszültséget kelt az egyén és a szervezet között.

Vezetőként fontos, hogy tisztában legyünk azzal: Milyennek érzékelik a munkatársak azt a bánásmódot, amiben részesülnek, különös tekintettel a cég kulcsemberei részéről? Ha úgy vélik, hogy ez nem udvarias és tiszteletteljes, akkor arra következtetnek, hogy a szervezet eljárásai fontosabbak, mint az emberek.

Konklúzió

A kapcsolatok fontosak. Ha az emberek nem érzékelik, hogy nem kollegiális, együttműködő ill. méltányos a környezet, nem kezdeményeznek olyan magatartásokat, amelyeket a szervezet elvárna, mint pl.: a szolgáltatni, újítani, ill. a cég jó hírnevét kelteni. A legtöbb ember az ébren töltött idejének túlnyomó részét munkával tölti. A munkahelyek sok szempontból az emberek elsődleges közösségévé váltak. Ha olyan közösséget építünk a munkahelyen, ahol folyamatosan javul a kapcsolatok minősége, elégedettebbek és energikusabbak lesznek munkatársaink, ami magasabb és tartós teljesítményt hoz magával.

Czinege Andor
ügyvezető
Ad Sidera Csoport

Amennyiben további információra van szüksége, kérjük adja meg elérhetőségeit, és visszahívjuk!

#
Témakör: !
Név: !
E-mail cím:   !
Telefonszám:   !
Az információkérés tárgya / egyéb megjegyzés
  !
Biztonsági kód:
!
Új kód kérése

Munkatársaink

Pintér Antal

Ügyvezető - Ad Sidera Outdoor Kft.

Pintér Antal

Néhány dolog igen fontos, néhány dolog pedig nagyon jelentéktelen. Azért kapjuk az életet, hogy megtanuljuk mi a különbség a kettő között.

További kollégák

Résztvevőink mondták

Időgazdálkodás

Nagyon tetszett, sokat tanultam és teljesen alkalmazhatónak tartom mind a munkahelyen, mind a magánéletben.

Giber Attila - SAP Kft.

Projektmenedzsment

Mind elméleti, mind gyakorlati szemszögből megvilágította a projektmenedzsmentet. Életből merített példái izgalmasak voltak.

Hallgató Csaba - Citibank Rt.