Nyitólap > Magunkról > Cikkek > A vezető szerepe a bizalomépítésben

A vezető szerepe a bizalomépítésben

Az elmúlt évek nehéz gazdasági helyzete negatívan hatott ki a bizalomra. A Maritz Research nemrég nyilvánosságra hozott kutatása szerint a beosztottaknak mindössze 11%-a bízott erősen a vállalat vezetőiben. Ennél még sokkolóbb az a hír, hogy a válaszadóknak csak 7%-a érzi úgy, hogy erősen bíznak abban: a munkatársaik figyelembe veszik érdekeiket. Olyan kép áll össze, ahol késhegyre menő harc folyik a saját szükségleteink és érdekeink védelmében.

A bizalom minden kapcsolat alapja

Ez óriási kihívást jelent a mai vállalatoknak, állítja Randy Conley, a Ken Blanchard Companies® Bizalom-üzletágának vezetője. Conley szerint: „A bizalom minden kapcsolat alapja – legyen az személyes, vagy szakmai. A cégek szintjén az alacsony bizalom ügyfélvesztés, csökkenő bevételeket, és gyatra márkaimázst ill. hírnevet eredményez. Az egyének szintjén az alacsony bizalom csökkenő teljesítményben, egyre több fegyelmi ügyben, gyenge csapatszellemben, növekvő elvándorlásban és hiányzásban nyilvánul meg, hogy csak párat említsünk. Mindezen kihívásokkal a vezetők kell szembenézzenek.”

 Ne dugjuk a fejünket a homokba!

Conley emlékezteti a vezetőket arra, hogy a bizalom nem önmagától jön létre. Azt konkrétan meghatározott magatartásokkal lehet fejleszteni.
Conley szerint: „Ami nem fog menni: hogy a strucc ’bevált’ módszere alapján a homokba dugjuk a fejünket, és arra várjunk, hogy a probléma magától megszűnik, vagy javul a helyzet. A vezetők önkritikusan a tükörbe kell nézzenek, majd a helyzet magaslatára kell lépjenek, és fel kell ismerjék azt a mérhetetlen hatalmat, amivel a helyzet javítása szempontjából rendelkeznek.”

 „A vezetők magatartásai vagy építik, vagy rombolják a bizalmat. A Ken Blanchard Companies®-nél a TrustWorks!® négyelemű modelljét használjuk, amely segít azon magatartások meghatározásában, melyek építik a kapcsolati bizalmat:

  • Képesség, amely a vezető tudásáról, tapasztalatáról szól.
  • Hitelesség, ami a vezető jelleméről, becsületességéről és értékrendjéről szól.
  • Kapcsolat, ami azt fejezi ki, mennyire törődik ill. veszi tekintetbe a vezető az embereket, és mennyire képes egy hullámhosszra kerülni velük.
  • Megbízhatóság, amelynek lényege, hogy lehessen ránk támaszkodni, és megtartsuk ígéreteinket.

Ezzel rögtön javíthatjuk a helyzetet

 Amikor vezetőkkel dolgozik, Conley hangsúlyozza, hogy mind a négy területnek működnie kell a bizalom fennállásához. Nem tehetjük meg vezetőként, hogy két-három területre összpontosítunk, majd azt várjuk, hogy 75%-os bizalmat kapjunk munkatársainktól. A bizalom egy átfogó érzés, és az emberek vagy bíznak, vagy pedig nem – a fenti négy területen tapasztalt viselkedésünk alapján.

 Ezzel együtt: ha meg kell neveznie olyan területet, amely „könnyű préda”, Conley szerint a legtöbb szervezetben ez a Kapcsolat lenne. Ez az a magatartás, ami gyakran elkerüli a vezetők figyelmét, pedig ezt lehet a legegyszerűbben fejleszteni.

 Randy ConleyConley szerint: „A kapcsolat-építő magatartások teljes mértékben a vezetőtől függnek. Ide tartoznak olyan kérdések, hogy mennyi információt osztunk meg, milyen sűrűn kommunikálunk, és mennyi időt szánunk arra, hogy elismerjük és megjutalmazzuk az embereket az elért eredményeikért és erőfeszítéseikért.

 

Ez hasznos mind az egyénnek, mind a szervezetnek

Azon cégeknél, akik sikeresen fejlesztették a bizalmat, a magas szintű bizalom üzleti kihatásai egyértelműen bizonyítottak.

Az egyének szintjén vezetőként magas szintű termelékenységre, hatékonyságra, kreativitásra, és csapatszellemre számíthatunk. Amikor a bizalom erős, a munkatársak elhivatottabbak tevékenységük iránt, és inkább hajlandóak arra, hogy több energiát fektessenek a szervezeti célok elérésébe, mint abba, hogy megkérdőjelezzék a döntéseket, azon filozofáljanak, hogy vajon hogyan hozhatták meg azokat, és pletykáljanak arról, amilyen téma épp izgalmas a közösségben. Túllépnek azon, hogy csak a minimum-elvárásoknak feleljenek meg – ami ahhoz kell, hogy felvehessék a bérüket.

 A szervezet szintjén, amikor magas a bizalom, nő a cégek nyereségessége, termelékenysége, a tehetséges embereket megtartó képessége, és az ügyfélhűség szintje.

 Kezdje el még ma!

Azokat a vezetőket, akik még ma el akarják kezdeni a bizalom építését, Conley arra emlékezteti, hogy a bizalom egyéni szinten kezdődik: először is fel kell ismerjük azt a felelősségünket és lehetőségünket, hogy milyen erős ráhatásunk van a bizalommal teli kapcsolatok építésére mindazokkal, akiket vezetünk.

Conley azt is javasolja, hogy a bizalmat lépésről lépésre építsük ki – egyszerre csak egy területre összpontosítva.

 „A bizalmat pontosan meghatározott magatartásokkal építhetjük ki. Amikor azt mondjuk, hogy bizalmi probléma terhel egy kapcsolatot, vagy egy egész vállalatot, akkor elsőre úgy tűnhet, hogy egy nagy, szőrös szörnnyel állunk szemben. Amikor viszont mindezt visszabontjuk azon négy konkrét magatartásra, amelyeket fent mutattunk be, a bizalom problematikája megfoghatóbbá válik, amelyen dolgozhatunk, és amelyet megoldhatunk. Ha a bizalom szintjét a fenti négy terület optikájával mérjük fel, a vezetők újra felfedezhetik azt a lehetőséget, hogy kiépítsék a bizalmat vezetetteik körében.”

Czinege Andor
Ad Sidera Csoport

Amennyiben további információra van szüksége, kérjük adja meg elérhetőségeit, és visszahívjuk!

#
Témakör: !
Név: !
E-mail cím:   !
Telefonszám:   !
Az információkérés tárgya / egyéb megjegyzés
  !
Biztonsági kód:
!
Új kód kérése

Munkatársaink

Czinege Andor

Ügyvezető - Blanchard International Kft.

Czinege Andor

Ha vonzó jövőképet, stabil értékrendet és kiszámítható vezetést adunk csapatunknak, az emberek átlagon felüli eredményeket érnek el. Fesd fel nekik a játékpályát, adj világos kereteket, és hagyd, hogy nyerjenek.

További kollégák

Résztvevőink mondták

Csapategyüttműködés

Hasznos az egyén számára az önismeret szempontjából, hasznos a csapat szempontjából, mivel rávilágít, hogy különbözőek vagyunk, de változhatunk.

Kaposvári István - ELMŰ Nyrt.

Projektmenedzsment

Mind elméleti, mind gyakorlati szemszögből megvilágította a projektmenedzsmentet. Életből merített példái izgalmasak voltak.

Hallgató Csaba - Citibank Rt.