A vezető szerepe a bizalomépítésben
Ez óriási kihívást jelent a mai vállalatoknak, állítja Randy Conley, a Ken Blanchard Companies® Bizalom-üzletágának vezetője. Conley szerint: „A bizalom minden kapcsolat alapja – legyen az személyes, vagy szakmai. A cégek szintjén az alacsony bizalom ügyfélvesztés, csökkenő bevételeket, és gyatra márkaimázst ill. hírnevet eredményez. Az egyének szintjén az alacsony bizalom csökkenő teljesítményben, egyre több fegyelmi ügyben, gyenge csapatszellemben, növekvő elvándorlásban és hiányzásban nyilvánul meg, hogy csak párat említsünk. Mindezen kihívásokkal a vezetők kell szembenézzenek.”
Ne dugjuk a fejünket a homokba!
„A vezetők magatartásai vagy építik, vagy rombolják a bizalmat. A Ken Blanchard Companies®-nél a TrustWorks!® négyelemű modelljét használjuk, amely segít azon magatartások meghatározásában, melyek építik a kapcsolati bizalmat:
- Képesség, amely a vezető tudásáról, tapasztalatáról szól.
- Hitelesség, ami a vezető jelleméről, becsületességéről és értékrendjéről szól.
- Kapcsolat, ami azt fejezi ki, mennyire törődik ill. veszi tekintetbe a vezető az embereket, és mennyire képes egy hullámhosszra kerülni velük.
- Megbízhatóság, amelynek lényege, hogy lehessen ránk támaszkodni, és megtartsuk ígéreteinket.
Ezzel rögtön javíthatjuk a helyzetet
Ezzel együtt: ha meg kell neveznie olyan területet, amely „könnyű préda”, Conley szerint a legtöbb szervezetben ez a Kapcsolat lenne. Ez az a magatartás, ami gyakran elkerüli a vezetők figyelmét, pedig ezt lehet a legegyszerűbben fejleszteni.

Ez hasznos mind az egyénnek, mind a szervezetnek
Az egyének szintjén vezetőként magas szintű termelékenységre, hatékonyságra, kreativitásra, és csapatszellemre számíthatunk. Amikor a bizalom erős, a munkatársak elhivatottabbak tevékenységük iránt, és inkább hajlandóak arra, hogy több energiát fektessenek a szervezeti célok elérésébe, mint abba, hogy megkérdőjelezzék a döntéseket, azon filozofáljanak, hogy vajon hogyan hozhatták meg azokat, és pletykáljanak arról, amilyen téma épp izgalmas a közösségben. Túllépnek azon, hogy csak a minimum-elvárásoknak feleljenek meg – ami ahhoz kell, hogy felvehessék a bérüket.
A szervezet szintjén, amikor magas a bizalom, nő a cégek nyereségessége, termelékenysége, a tehetséges embereket megtartó képessége, és az ügyfélhűség szintje.
Kezdje el még ma!
Azokat a vezetőket, akik még ma el akarják kezdeni a bizalom építését, Conley arra emlékezteti, hogy a bizalom egyéni szinten kezdődik: először is fel kell ismerjük azt a felelősségünket és lehetőségünket, hogy milyen erős ráhatásunk van a bizalommal teli kapcsolatok építésére mindazokkal, akiket vezetünk.
Conley azt is javasolja, hogy a bizalmat lépésről lépésre építsük ki – egyszerre csak egy területre összpontosítva.
„A bizalmat pontosan meghatározott magatartásokkal építhetjük ki. Amikor azt mondjuk, hogy bizalmi probléma terhel egy kapcsolatot, vagy egy egész vállalatot, akkor elsőre úgy tűnhet, hogy egy nagy, szőrös szörnnyel állunk szemben. Amikor viszont mindezt visszabontjuk azon négy konkrét magatartásra, amelyeket fent mutattunk be, a bizalom problematikája megfoghatóbbá válik, amelyen dolgozhatunk, és amelyet megoldhatunk. Ha a bizalom szintjét a fenti négy terület optikájával mérjük fel, a vezetők újra felfedezhetik azt a lehetőséget, hogy kiépítsék a bizalmat vezetetteik körében.”
Czinege Andor
Ad Sidera Csoport