Konfliktuskezelés
"Ha két ember mindig egyetért, az egyikük felesleges." - Henry Ford
A legtöbb vezető vonakodik, amikor valamilyen kényes vagy kemény témát kell napirendre tűznie – állítja Eryn Kalish mediátor, konfliktuskezelés szakértő.
Ha sok időt szánunk egy kapcsolat karbantartására, nyilván kevesebb lesz a konfliktus. Napjainkban a konfliktuskezelésre szánt idő jelentősen lecsökkent, eközben mi magunk feszültebbek vagyunk. Ennek következtében jóval nehezebbé vált a konfliktusok konstruktív mederben tartása, építő kezelése, esetleges indulataink kézbentartása, azaz a konfliktuskezelés.
Az egyén szintjén a konfliktus kétféle szélsőséges megnyilatkozásban jelentkezik, van aki lebénul, cselekvésképtelen lesz, míg mások agresszívan nyilvánulnak meg. Szervezeteknél a konfliktusok két fajtájáról beszélünk: ha a szervezeti konfliktus hideg jellegű, akkor az érintettek pl. betegállományba vonulnak, míg a forró konfliktus eredménye pl. az elvándorlás, a váltás. Mindkettő komoly terhet rak a vezető vállára.
A Konfliktuskezelés célterületei
Az Ad Sidera testreszabott megoldásokat kínál a különböző konfliktus-helyzetek kezelésére. A konfliktuskezelés az alábbi területeket célozza meg:
-
Konfliktus-tűrő képesség. Bármilyen jellegű konfliktusról is legyen szó, alapvető jelentőséggel bír a benne részt vevő személyek beállítódása önmagukkal, a partnerrel, és a konfliktusokkal kapcsolatosan. Hogyan kezeljük saját feszültségeinket? Kézben tudjuk-e tartani partnerünk feszültségét? Mennyire engedjük meg, hogy a konfliktusok csökkentsék, netán lebénítsák saját józan ítélő- és cselekvőképességünket? Mennyire hagyjuk mindezt kisugározni a környezetünkre?
-
Konfliktusban álló személyiségek, ill. csapatok. Milyen az én természetes reakcióm konfliktus-helyzetekben? Milyen a partnerem reakciója? Melyek a szükségleteink? Hogyan tudom mindezt gyorsan felismerni, és gondoskodni arról, hogy mindkettőnk szükségleteit kielégítsük? A konfliktuskezelés tréningen résztvevők web-alapú felméréseink segítségével térképezik fel saját magukat e területeken, valamint értik meg partnerük helyzetét, szükségleteit. Ily módon feltérképezhetőek az egyes személyek közötti konfliktus-potenciálok, és mód nyílik a célzott konfliktuskezelés alkalmazására.
-
Konfliktusok a munkahelyen, csapattagok között. Milyen érdek-különbségek létezhetnek? Mit tehetek ezek, és a háttérben meghúzódó indítékok feltárása érdekében? Hogyan tudom áthidalni ezen ellentéteket, és közösen kidolgozni a megfelelő megoldási stratégiákat? A konfliktusok készségszintű kézbentartásának képessége - azaz a konfliktuskezelés - alapvető jelentőségű, amikor termelékeny csapatokat szándékozunk építeni.
A Konfliktuskezelés várható eredményei
- Csökken a feszültség a szervezetben – felszabadul a munkatársak termelékenysége.
- Az érdekellentétek feloldása olajozottabb – a rész-érdekekkel szemben előtérbe kerül a szervezeti érdek.
- Javul az együttműködés az egyes emberek és részlegek között.
- Nő a konfliktuskezelés rugalmassága, így a résztvevők eredményesebben tudnak fellépni különböző típusú konfliktus-helyzetekben.
Az Ad Sidera a konfliktuskezelés rendelkezésre álló eszköztárával képes felmérni a konfliktusok eredetét, okát és a legkülönbözőbb szituációkra is testreszabott, bevált megoldást nyújtani.
Ajánlott irodalom a konfliktuskezelés témakörében:
A konfliktuskezelés szakértő 5 lépéses folyamata
Konfliktus, konfliktuskezelés - wikipédia
George Kohlrieser: Túszok a tárgyalóasztalnál, konfliktuskezelés mesterfokon, Háttér Kiadó
Thomas Schmidt: Konfliktuskezelés tréninggyakorlatok, Z-Press Kiadó