Nyitólap > Mire keres megoldást?  > Szervezetfejlesztés > Egyéb > Felkészítés a Nemzeti Minőségi Díj pályázatra

Felkészítés a Nemzeti Minőségi Díj pályázatra

"A jó a kiváló ellensége." - Jim Collins

Egy gépkocsivezető, ha csukott szemmel is a korábbi sebességgel vezet tovább, miközben nem tudhatja, hogy merre megy ő és merre az út, hogyan alakul a forgalom, a felelőtlenség vádjával illethető. Az a menedzsment, amely a szervezet tevékenységének, a haladás irányának, az elért eredmények, az alkalmazott vezetési módszerek hatékonyságának és hatásosságának mérése nélkül irányít, nehezen kerülheti el a felelőtlenség vádját. Különösen a mikro- és kisvállalkozások körében nagy ennek a veszélye.

 

A szervezeti teljesítmény és működés értékelésének egyik legelterjedtebb formája az ún. Önértékelési módszertan. A 90-es évek elején az EFQM – Europian Foundation for Quality Management/ Európai Minőségmenedzsment Alapítvány indította útjára azt az EFQM Kiválóság Modellt, melynek alapját az önértékelési módszertan képezi.

 

A Kiválóság Modell szerinti az önértékelés óriási értéke, hogy:

  • keretet nyújt a szervezetek és vezetésük egységes elvek szerinti értékeléséhez, 
  • lehetővé teszi a különböző típusú szervezetek összehasonlítását, 
  • egészséges versenyre hívja fel az egyes szervezeteket, 
  • kialakult a legjobb gyakorlat elterjesztése és 
  • lehetőséget teremt a legjobbaknak tartott szervezetek objektív elismerésére.

A Kiválóság Modell meghatározza és lebontja a kiválóság egyes kritériumait és egy egységes mérési módszert rendel a kiválóság megítélésére.

 

Az egyes szervezetek kiválóságának összehasonlítására, megmérettetésére ún. Minőség Díjakat írtak ki világszerte. Japánban 1957 óta, az Amerikai Egyesült Államokban 1987 óta jutalmazzák a teljes körű minőségirányításban (TQM – Total Quality Management) kiemelkedő eredményeket elért vállalkozásokat. Az Európai Minőség Díjat (ma EFQM Kiválóság Díj) 1992-ben hozták létre, s azóta a világ számos további országában alapítottak nemzeti minőségdíjat Új-Zélandtól Ausztriáig. Hazánkban a szervezeti kiválóság mérésére és összehasonlítására a legelterjedtebb módszer a Nemzeti Minőségi Díj (NMD), amely az európai EFQM Kiválóság Modellen alapul az európai EFQM Elismerésekhez ill. Minőség Díjakhoz hasonlóan.

A Nemzeti Minőségi Díj – EFQM modell**

Miben tud segíteni az Ad Sidera a díjra való felkészítésben?

 

Az Ad Sidera Kft. a Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesülettel együttműködve (www.kivalosag.hu), valamint licencpartnerei, stratégiai partnerei és kifejlesztett saját technológiája révén képes arra, hogy az érdeklődőket megismertesse az EFQM modellel, az önértékelés módszerével, és igény esetén végigvezeti a megkezdett folyamatot a modell megismerésétől a pályázat beadásáig.

Az önértékelés alapján kitűzött fejlesztési igényekre, az Ad Sidera Kft. szükség szerint nyújt képzési, tanácsadási és komplex szervezetfejlesztési megoldásokat.

 

Az EFQM modell szerinti önértékelés, mint vezetés és szervezetfejlesztés eszköz

 

A menedzsment egyik legkihívóbb feladata egy olyan dinamikus egyensúly megteremtése és fenntartása, amely lehetővé teszi valamennyi érintett (a tulajdonosok, a vevők, a dolgozók és az egyre magasabb igényű társadalom) elvárásainak egyidejű és tartós kielégítését.

Tökéletes szervezet nincs és a mostani meglehetősen erős piaci versenyben a folyamatos fejlesztés létkérdés. (Ha a vezetés azt állítja, hogy a szervezeten nincs javítani való: a szervezet halálos ítéletét fogalmazza meg.) A modell a szervezet és a vezetése eredményességének megítélését teszi lehetővé, így vezetési eszközként használható. A modell alapján történő önértékeléssel azonosítni lehet egyrészt azokat az erősségeket, amelyekre építve a szervezet további sikereket tud elérni, ugyanakkor segít azonosítani a fejlesztési lehetőségeket is.

Bármilyen fejlesztés, de különösen a vezetés- és szervezetfejlesztés egyik alapkérdése – lévén, hogy ez a tevékenység idő- és pénzigényes, ugyanakkor bizonytalan kimenetelű – hogy mi legyen a fejlesztés célja és tárgya. Nem mindegy ugyanis, hogy mely tevékenység, mely folyamat, illetve a szervezet mely részének a fejlesztésére fordítjuk az egyébként szűkös erőforrásainkat. Az alapkérdés megválaszolásában kézzelfogható segítséget jelent a modell, az annak alapján végzett önértékelés.

Ha egy szervezet fejlődni szeretne, akkor mérni kell, hiszen mérés nélkül hatékony, korszerű vezetésről nem beszélhetünk.

 

Mikor önértékeljünk és mikor pályázzunk?

 

Az önértékelés eredményei alapján lehet arról dönteni, hogy akar-e a cég pályázni a Nemzeti Minőségi Díjra vagy sem. Belátható, hogy egy 20 % körül értékkel nem sok esélye van a szervezetnek a pályázat elnyerésére. A Nemzeti Minőségi Díj eddigi nyertesei az elérhető összesen 1.000 pontból 450-650 közötti értékekkel tudtak győzni a kategóriájukban. (Az európai EFQM Kiválósági Díj legmagasabbra értékelt nyertesei a 700-800 pont közötti sávban szerepeltek.)

Nem gond, hogyha valaki úgy dönt, hogy nem pályázik. A munka igazi értéke már megvan. A vezetés számba vette azt, hogy különböző szempontok alapján hogyan áll a szervezet. Most már megalapozottan lehet dönteni arról, hogy melyik az a néhány fejlesztési lehetőség, amellyel érdemes és kell foglalkozni a következő 1-2 évben.

Kérdés persze, hogy miért érdemes pályázni. Számtalan oka van, de erről inkább az eddigi győzteseket és az eddigi pályázókat kell megkérdezni. A hazai győztes cégek az alábbi előnyöket fogalmazták meg a modell alkalmazásával és a pályázattal kapcsolatban:

  • „A széles dolgozói körben, rendszeresen végzett önértékelések révén nő a csapat motiváltsága.”
  • „Segít erősségeink és gyengeségeink feltáráshoz.”
  • „Kiváló lehetőség ötletvadászatra.”
  • „Objektív külső visszacsatolást kapunk a működésről.”
  • „A pályázatra profi értékelők adtak visszajelzést.”
  • „Segített összemérni a teljesítményünket a hazai és az európai üzleti élet azon szereplőivel, akik szintén e modell alapján végzik el az önértékelést.”
  • „A változás, fejlődés folyamatos mérése.”
  • „Ébren tartja a szervezetet.”

Az eddigi tapasztalatok alapján az igazi érték a győztesek és nem győztesek számára egyaránt maga az önértékelés elvégzése volt.

 

Összefoglalás

 

A modell és az ahhoz rendelt mérési eljárás lehetőséget nyújt arra, hogy a szervezet azonosítsa erősségeit és a fejlesztendő területeket, azaz kijelölje magának azt az utat, amelyet követve jobb, egyre jobb lehet. A „jobb” ebben az esetben azt jelenti, hogy üzletileg, piacilag sikeresebb, biztonságos a dolgozók és a befektetők szempontjából éppúgy, mint a környezet, a társadalmi hatás tekintetében.

A modell nem csak azért praktikus vezetési eszköz, mert megadja a mérés módját és lehetőséget ad a másokkal való összehasonlításra. Azért is az, mert

  • segít megalapozottan kijelölni a szervezet középtávú fejlesztési irányait,
  • a vezetés, a munkatársak figyelmét néhány lényeges fejlesztendő területre fókuszálja,
  • segít mozgósító célok kitűzésében.

Referenciák

 

"1997-ben kezdtük az együttműködést és valamennyi tréning a munkatársak fejesztését, a személyiség alakítását szolgálta. Stratégiát, jövőképet alkottunk, összekovácsoltuk a csapatot. Sokat köszönhetünk az Ad Sidera Kft-nek, jelentős támogatást nyújtottak azon az úton, amelyen eljutottunk 2001-ben a Nemzeti Minőségi Díj megszerzéséhez."

 

Boros András - gyárigazgató
Dunapack Rt. Hullámtermékgyár

 

"A szolgáltatóiparban a legnagyobb kincs a jó munkatárs. Az általunk talált féldrágakövekből az Ad Sidera Kft. segítségével és hathatós támogatásával sikerült drágaköveket csiszolni, majd kiváló csapattá formálni és szoros együttműködésben 2004. évben elnyerni elsőként, mint logisztikus cég Magyarországon, a Nemzeti Minőségi Díjat. Köszönet az Ad Siderának a csiszolásért!"

 

Iván György - ügyvezető igazgató
HÖDLMAYR Hungária Logistics Kft.

 

 

* Bodor Pál – Hercz Endre: A szervezeti kiválóság mérése és bemutatása c. munkájának felhasználásával.
** Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület: EFQM Kiválóság Modell 2010 c. anyaga alapján. Bővebb információ: www.kivalosag.hu

Amennyiben további információra van szüksége, kérjük adja meg elérhetőségeit, és visszahívjuk!

#
Témakör: !
Név: !
E-mail cím:   !
Telefonszám:   !
Az információkérés tárgya / egyéb megjegyzés
  !
Biztonsági kód:
!
Új kód kérése

Munkatársaink

Dr. Borbély Gábor

Vezető tanácsadó, partner

Dr. Borbély Gábor

A siker titka az: ha feljutunk a csúcsra, ne feledkezzünk meg azokról, akiknek köszönhetjük azt. Az utat már megtaláltuk. A csúcs még messze van, de családtagjaink, barátaink, munkatársaink és ügyfeleink nélkül lehet, hogy még mindig csak az utat keresnénk. Találkozunk a csúcson!

További kollégák

Résztvevőink mondták

Prezentációs technika

Teljes áttekintést ad azzal, hogy hogyan kell egy előadást megtartani és így sokat segít a magabiztosabb fellépésben.

Bitvai Csaba - Knorr-Bremse Kft.

Időgazdálkodás

Nagyon tetszett, sokat tanultam és teljesen alkalmazhatónak tartom mind a munkahelyen, mind a magánéletben.

Giber Attila - SAP Kft.